Despre mine - Fabrica de fericire

vineri, 4 august 2017

Despre mine

Foto: Radu Suciu

     M-am născut la 3 octombrie 1978, în Baia Mare, şi 22 de ani mai târziu am absolvit Universitatea «Babeş-Bolyai» Cluj-Napoca, Facultatea de Ştiinţe Politice şi Administrative, profilul Ştiinţele comunicării, specializarea Jurnalistică. 


Am început cu două cărţi: 🔻«Convorbiri cu elite», interviuri, Editura Proema, Baia Mare; 🔻«Un jurnalist prin bibliotecă» - lucrare apărută sub egida Bibliotecii Judeţene «Petre Dulfu» Baia Mare, în cadrul Programului cultural «Maramureşul perpetuu», seria «Interferenţe culturale» (două volume). 

Debutul literar a rămas legat de revista «Familia», unde am publicat povestirea «Grădina cu trandafiri»; ulterior, am publicat proză scurtă în revistele «Vatra chioreană», «Archeus», «Verso», «Nord Literar», «Vatra veche», «Familia», «Caiete Silvane», «Pro Unione», «Mișcarea literară», «Tribuna». 

În perioada 2017 - 2021 am colaborat cu revista online «Literomania», unde am publicat proză scurtă. Texte semnate de mine se regăsesc şi în cele două antologii publicate de Literomania: "Nume de cod: flash fiction. Antologie Literomania de proză scurtă" (Editura Paralela 45, 2019) şi "Literatura la feminin" (Editura Seneca, 2021).

Sunt prezentă cu proză scurtă în volumele: 🔻„Paşi împreună”, antologie literară a Cenaclului Scriitorilor din Maramureş, alcătuită de Florica Bud şi Augustin Cozmuţa, Editura Gutinul, Baia Mare; 🔻„O antologie a prozatorilor maramureşeni” alcătuită de Nicolae Păuna Scheianu, Editura Ethnologica, Baia Mare. Texte semnate de mine sunt cuprinse în antologiile 🔻„Cărţi, filme, muzici şi alte distracţii din comunism”, volum coordonat de Dan Lungu şi Amelia Gheorghiţă, Editura Polirom, colecţia Ego-grafii, Iaşi, 🔻„Festivalul-Concurs Național de Literatură Moștenirea Văcăreștilor – Laureați ai ediției a XLVII-a”, editată de Consiliul Județean Dâmbovița, Centrul Județean de Cultură, Biblioteca Județeană „I. H. Rădulescu” și Societatea Scriitorilor Târgovișteni, 🔻„Cartea copilăriilor”, volum coordonat de Dan Lungu şi Amelia Gheorghiţă, Editura Polirom, colecţia Ego grafii, Iaşi. 


În 2014 mi-a apărut volumul 🔻„Zăpadă neagră şi alte povestiri”, Editura Tracus Arte, Bucureşti. În anul 2016 am publicat volumul de proză scurtă 🔻„Fabrica de fericire”, la Editura Şcoala Ardeleană, Cluj-Napoca. În 2018 apărea pe piaţă un alt volum al meu de proză scurtă 🔻"360 de grade", la Editura Paralela 45, Piteşti. 


Sunt prezentă în volumul 🔻„Scriitori ai Transilvaniei – Dicționar critic ilustrat”, alcătuit de Irina Petraș, Editura Școala Ardeleană și Editura Eikon, Cluj-Napoca. 

Primele mele premii pentru proză scurtă au fost 🔻Marele Premiu şi Premiul revistei «Nord Literar» la Festivalul Naţional de Literatură «Vasile Lucaciu» de la Cicârlău, Maramureş. Au urmat alte câteva: 🔻Premiul II la secţiunea Carte de proză la Festivalul Naţional de Literatură şi Folclor „Armonii de primăvară”, ediţia a XXXVI-a, Vişeu de Sus, cu volumul „Zăpadă neagră şi alte povestiri”. 🔻 Premiul „Opera Prima pentru consacrarea tinerelor talente în proză”, oferit de Fundația „Dorel Cherecheș”. 🔻 Premiul pentru proză al Taberei Naționale de Literatură și Arte Plastice «Archeus», edițiiile a X-a, a XI-a,  a XII-a şi a XIV-a, Maramureş. 🔻Premiul pentru proză, pentru volumul „Zăpadă neagră și alte povestiri”, la concursul „Cărțile Anului”, Baia Mare. 🔻Premiul „Mircea Horia Simionescu” la Concursul Național de Literatură „Moștenirea Văcăreștilor”, ediția a XLVII-a, Târgoviște. 🔻Premiul Saloanelor „Liviu Rebreanu” pentru volumul “Fabrica de fericire”, la Festivalul Naţional de Proză „Liviu Rebreanu”, ediţia a XXXIV-a. 🔻Premiul pentru volum de proză la ediţia a XXXIX-a a Festivalului Naţional de Literatură şi Folclor „Armonii de primăvară”, Vişeu de Sus, pentru cartea „Fabrica de fericire”. 🔻Premiul III la categoria Ficţiune pentru textul "Edelweiss" la Concursul de creaţie pe teme montane organizat de AECO – Asociaţia de Educaţie şi Cultură Outdoor. 🔻Premiul pentru proză pentru volumul „360 de grade” la concursul Cărțile Anului 2018, organizat de Asociația Scriitorilor Baia Mare.


Am frecventat Atelierele online de scriere creativă conduse de 🔻Florin Iaru şi 🔻Marin Mălaicu Hondrari, şi am fost cursantă la 🔻Creative Writing Sundays, ateliere organizate de Revista de Povestiri. Am absolvit Atelierele de scriere creativă de la Vama Veche, coordonate de 🔻T.O. Bobe şi 🔻Dan Coman.


În primăvara lui 2020, în izolarea forţată de pandemie, am început să scriu poezie. Încă învăţ să mă exprim în versuri, şi mă descopăr cu fiecare poem pe care îl scriu. Am publicat până acum în revistele online Parnas XXI (2020), Opt Motive (2020) şi O mie de semne (2020, 2021), dar şi în revista "Nord Literar", care apare în Baia Mare. Câteva poeme mi-au apărut în Antologia de poezie a Concursului de poezie "Mantaua lui Gogol", Ediţia I, 2021 - Premianţi şi participanţi. 

Primul meu volum de poezie, "Păpuşi", este în curs de apariţie la Editura Mantaua lui Gogol. 


Am obţinut câteva premii: 


• Premiul al II-lea la Concursul internaţional literar "Nicomah", Ediţia a III-a, 2021, secţiunea poezie;

• Mențiune la Concursul Național de Creație Literară și Artă Plastică "Laudă semințelor, celor de față și-n veci tuturor", Sebeș-Lancrăm, 2021;

• Marele Premiu la Concursul de Poezie „Mantaua lui Gogol”, ediţia I, 2021;

• Menţiune la Concursul Naţional de Poezie „Radu Cârneci”, ediţia a IV-a, 2021;

• Premiul „OPT motive” la Concursul Național de Poezie TRADEM, ediția a XLII-a, 2020, organizat de Casa de Cultură „Traian Demetrescu” Craiova;

•Mențiune specială la Concursul literar „Omul asimptomatic” organizat de Cenaclul UBB, pentru poemul „Femeia asimptomatică” (2020). 


În vara anului 2020 şi în primăvara lui 2021 am participat la atelierele online de poezie Mornin' Poets, organizate de Revista de povestiri. 




Niciun comentariu:

@diana.topan